צילום תכשיטים לקטלוג
צילום תכשיטים מהווה את אחד מאתגרי הצילום היותר מורכבים, זאת ממספר סיבות: לרוב הם קטנים, בעיות החזרת אור (מבריקים), לעתים בעלי שקיפות, מורכבים מחומרים שונים ומשובצים אבנים יקרות, ניתן לכנות צילום תכשיטים גם כ"צילום אתגרי". על-מנת להתגבר על הקושי של צילומי תכשיטים (עגיל יהלום צמוד אוזן למשל), פריט בגודל של סנטימטרים עד לשניים שלושה מילימטרים לעתים, אנו זקוקים לעדשת מצלמה המאפשרת צילום מקרו במפתח צמצם קטן לקבלת עומק שדה גדול ככול האפשר.
עומק שדה - שטח התמונה המצוי בתחום החדות לפני ואחרי נקודת הפוקוס.
קיימות שתי גישות עיקריות של תאורה מקובלות בצילום מקצועי. הראשונה תאורה ישירה והשנייה תאורה מפוזרת. הישירה היא בעלת אופי קונטרסטי, אך גורמת להשתקפות מקור האור בתכשיט ויצירת אזורים "שרופים". בשיטת התאורה המפוזרת נעשה שימוש בדרך כלל ב"אוהל אור", מתקן עשוי בד דמוי אוהל בעל שקיפות חלבית לבנה יכול להיות גם מנייר או חומר פלסטי לבן אחר, בעל פתח קטן דרכו ניתן לצלם. את ה"אוהל" מאירים מבחוץ בתאורה ישירה, האור "מתפזר" בתוך המתקן באופן אחיד "שעוטף" את התכשיט מכל צדדיו ומונע את תופעת האזורים השרופים. לשיטה זו חסרון עיקרי - היא "הורגת" את המוצר. מתקבלת תוצאה "נקייה" אך גם חסרת חיים. הפתרון המוצע משלב את השיטות, מאירים מאחורי התכשיט כלפי המצלמה אור ישיר דרך האובייקט אל לוחות לבנים מחזירי אור המוצבים בין התכשיט למצלמה. התוצאה המתקבלת היא ללא מכות אור "שרוף" מצד אחד אך עם חיות קונטרסטית המחמיאה לתכשיט מצד שני. שיטת תאורה זו גם מאפשרת מעבר אור דרך אבנים שקופות (צילום יהלומים למשל) או חצי שקופות (אבני אודם וירקן למשל). דבר המבליט אותן, מעצים את צבען ו"מוכר" טוב יותר את התכשיט.
רוב התכשיטים עשויים מיותר מחומר אחד - מתכת משובצת אבנים זאת הדוגמה הקלסית, אך ניתן למצוא תכשיטים המשלבים שניים ,שלושה או יותר מכל חומר קיים אחר. כל חומר מגיב באופן שונה לתאורה וזקוק ל"התייחסות תאורנית" נפרדת של עוצמות וכיוון, מרחק וריכוך שונים. ברוב המקרים לא ניתן להציג תכשיט מורכב במיטבו ע"י קליק אחד בלבד ואנו "נאלצים" לצלם חשיפות שונות עבור כל אחד מחלקי המוצר בנפרד. כמובן שללא תוכנת הפוטושופ לא נוכל לקבל את התמונה המושלמת שמורכבת מסך החשיפות שביצענו. העיבוד בפוטושופ מאפשר לנו גם להסיר את האמצעים בהם אנו משתמשים כדי להציב את התכשיט בפוזיציה המחמיאה ביותר לצילומו. אקדח דבק חם, חוטי ברזל ודייג, מוטות זכוכית ופרספקס הם ידידיו הטובים של צלם התכשיטים. כל האמור לעייל מתייחס לצילום תכשיטים לקטלוג "נקי" של תכשיטים ולא לצילום "אמנותי" בו אין כללים ואיש כטוב בעיניו יעשה. גם במקרים אלו, הצילום נעשה בתנאי שליטה מלאים בתאורת הסטודיו (ה"מעבדה") ושאר האביזרים וללא פשרות על האיכות הסופית של התוצאה המצולמת.